Jest kilka patentów wskazujących o konieczności wymiany łańcucha.. Zużyty łańcuch rozpoznacie po tym, że:
- przy próbie odciągnięcia od tylnej zębatki odchodzi od niej na więcej niż 2 mm
- jest nierównomiernie wyciągnięty i trudno jest ustawić właściwy naciąg
- rolki łańcucha noszą na sobie ślady mechanicznego zużycia
- zęby na zębatkach są nierównomiernie zużyte i „pochylają się” w stronę w którą ciągnie łańcuch
- brakuje zakresu regulacji na wahaczu
Wymiany łańcucha nie warto odkładać do ostatniej chwili czyli takiej gdy zaczyna przeskakiwać na zębatce. Zużyty łańcuch wpływa znacząco na nasze bezpieczeństwo ale także na komfort jazdy.
Należy pamiętać, iż zbyt mocno naciągnięty łańcuch może prowadzić do zmniejszenia zakresu pracy tylnego zawieszenia oraz szybszego zużycia łożyska wałka zdawczego. Z kolei zbyt mocno napięty łańcuch może się zerwać a to prowadzi do bardzo niebezpiecznej sytuacji na drodze (jest to skrajny przypadek)